Vader-Moeder God

Vader-Moeder God

Door Owen Waters – 7 Augustus 2021

Het concept van God als een Vader-Moeder principe, niet alleen een Vader God, is nauwelijks nieuw. Bijvoorbeeld, de Hindoe religie heeft zich al meer dan 3000 jaar grotendeels gericht op het Moeder aspect van God! Het was bij Moeder God dat Yogananda zijn grootste inspiratie vond gedurende zijn vroege leven.

De Christian Science beweging, gesticht in 1879, is er een die het Vader-Moeder God principe centraal stelt in haar leer. Zij beschouwen de mannelijke kwaliteiten van God, zoals kracht, standvastigheid en bescherming, als gerelateerd aan het Vaderaspect van God, terwijl de vrouwelijke kwaliteiten, zoals zachtmoedigheid, mededogen en verzorging, gerelateerd zijn aan het Moederaspect van God. Zij zien God niet als twee “mensen” – een mannelijke en een vrouwelijke entiteit – maar eerder als een geïntegreerde, alles doordringende aanwezigheid die beide aspecten van bewustzijn in gelijke balans bezit.

Als we kijken naar de aard van het oorspronkelijke bewustzijn dat achter alle dingen staat, kunnen we het concept van een geïntegreerde Vader-Moeder God beter begrijpen. God is geen persoon. God is een alomtegenwoordige, alwetende intelligentie die het universum heeft geschapen en in stand houdt. Achter zelfs deze creatieve aanwezigheid ligt de ultieme, oorspronkelijke, onveranderlijke staat van bewustzijn, die van Oneindig Wezen.

Oneindig Wezen is een staat van volmaakt zijn die alle potentieel bevat. Als zodanig “doet” het fundamenteel niets, het is gewoon. Het is perfectie, en daarom onveranderlijk. Echter, op een bepaald moment, besloot Oneindig Wezen te ‘worden’, in plaats van alleen maar te ‘zijn’. Het besloot om zijn potentieel te manifesteren, en vervolgens om elk deel van dat potentieel uit te voeren.

Dat grootste mysterie aller tijden – waarom het Oneindige Wezen besloot te “worden” in plaats van alleen maar te “zijn” – is nu beantwoord door een spirituele meester die verder ging dan waar iemand eerder is gegaan en erin slaagde het antwoord terug te vinden! Het verhaal van zijn terugkeer, en het verbluffende antwoord op het mysterie, wordt verteld in het e-book, Ontdek je Doel in het Leven (zie hieronder*).

Toen het Oneindige Wezen eenmaal de beslissing had genomen om het universum te scheppen, bereikte het de Schepping door middel van zijn enige beschikbare gereedschap – dat van het bewustzijn. Oneindig Wezen verdeelde zijn bewustzijn in twee complementaire aspecten. In de ene richting, concentreerde het intentie. In een andere richting, richtte het gevoel. Vervolgens bracht het beweging aan zodat de twee facetten van zichzelf – intentie en gevoel – met elkaar in wisselwerking konden staan als verstrengelde golven van bewustzijn in beweging, zich manifesterend als de energie om alle vormen van leven in stand te houden. Op deze manier breidde het Oneindige Wezen zichzelf uit van alleen maar zijn, tot een staat van actie en schepping.

Het verdelen van de “wateren” van oorspronkelijk bewustzijn in twee, elkaar aanvullende aspecten schiep het aspect van intentie en het aspect van gevoel. Deze twee principes van bewustzijn werken samen in een perfecte, gelijke balans. Als ze niet perfect in evenwicht zouden zijn, zou het universum ophouden te bestaan!

Mensen vinden traditioneel troost in het denken aan God als een ouder-achtige aanwezigheid. De twee aspecten van het oorspronkelijke bewustzijn op een grote kosmische schaal laten zich niet goed vertalen in menselijke gendertermen. Je zou er echter voor kunnen kiezen om het aspect van de expansieve intentie te zien als het deel dat meer op een vader lijkt. Je zou er ook voor kunnen kiezen om het gevoelsaspect te zien als de Bewaarder van de hele schepping en het deel dat meer op een moeder lijkt. Dit zijn echter slechts beelden om ons te helpen ons vanuit menselijk perspectief te identificeren met de uitgestrektheid van het bewustzijn van God.

God houdt het universum in stand door een volmaakt evenwicht van de complementaire aspecten van zijn bewustzijn. In het licht hiervan, als mensen ervoor kiezen om God in ouderlijke termen te zien, dan moet het woord God vandaag de dag “Vader-Moeder God” betekenen en niet alleen “God de Vader”.

Bedenk dat zonder de andere helft van God de Vader, het universum zou ophouden te bestaan!

God de Moeder verscheen eerst!

Het kan als een grote teleurstelling komen voor fans van het patriarchaat, maar toen het Oneindige Wezen besloot het universum te scheppen, moest het Moeder-aspect van de Scheppende Drie-eenheid als eerste verschijnen.

Het Moeder aspect creëerde ruimte. Daarna gebruikte het Vader aspect intentie om die ruimte te vullen met wat wij zien als de Oerknal van de Schepping – de verschijning van het raamwerk van alle materie vanuit wat een middelpunt van niets leek te zijn. Dat is de magie van de Schepping. Daarna kwamen het Moeder- en het Vader aspect samen om het principe van beweging te doen ontstaan, zodat het universum met energie kon worden gevuld.

Denk er eens over na. Als de Big Bang eerst was verschenen, voordat er ruimte was en het vermogen om de explosie van de eerste Schepping te bevatten, zou er één grote “Pop!” zijn geweest en daarna niets. Geen omhulsel, geen kader, geen energie, geen materie, geen zonnen, planeten, planten, mensen, en geen schare engelen en natuurgeesten om dit wonderbaarlijke universum in stand te houden.

Dus, als God de Moeder zo belangrijk is, waar is Zij dan in het Christelijke geloofssysteem? Dat kan worden verklaard met een beetje geschiedenis.

Toen Caesars beweerden zonen van God te zijn

Toen het Christendom in zijn huidige vorm werd opgericht, moesten zijn stichters concurreren met een lange opeenvolging van Caesars, die elk beweerden een zoon van God te zijn.

De christelijke bewering dat Jezus de enige zoon van God was, was een reactie op die stand van zaken. Het sloot oorspronkelijk geen verre godsdiensten uit of de leer van andere boodschappers van God zoals Boeddha of Krishna. Het ging slechts om een plaatselijk probleem.

Het belang om Jezus als de zoon van God te plaatsen deed de kerkstichters hun eigen Drie-eenheid uitvinden. In plaats van de gebruikelijke drie-eenheden van andere culturen, die alle de aspecten van vader, moeder en lichtbrenger bevatten, besloten zij Jezus vlak naast God te plaatsen.

Toen moesten zij zich afvragen wat te doen met het Moeder-aspect van God dat gewoonlijk naast de Vader wordt geplaatst. Welnu, zij werd naar de derde plaats verschoven en omgedoopt tot de Heilige Geest. In overeenstemming met hun patriarchale focus, noemden zij haar bijna nergens in het Nieuwe Testament en benadrukten zij zelden haar ondersteunende en genezende rol in het beantwoorden van de gebeden van de gelovigen.

De verschuiving naar een verruimd bewustzijn

Vandaag de dag is het concept van Vader-Moeder God een zeer actueel concept geworden. Naarmate we vorderen in De Verschuiving naar hart-gericht bewustzijn, verdwijnt het concept van patriarchaat gestaag in de geschiedenis. Vader God, als een mannelijke persoonlijkheid, maakt deel uit van het Oude Werkelijkheid denken. Het uitgebreide concept van Vader-Moeder God is ingebouwd in het opkomende nieuwe bewustzijn.

Wij gaan een Nieuwe Realiteit binnen waar alle mensen gelijkwaardig worden geëerd, ongeacht ras, geloof, kleur, persoonlijke voorkeuren en, vooral, geslacht. Hart-gecentreerd bewustzijn betekent onvoorwaardelijke liefde en acceptatie van alle mensen in hun oneindige diversiteit. Wij bestaan op deze aarde als de ogen en oren van het Oneindige Wezen terwijl het zichzelf tracht te ervaren door de oneindige verscheidenheid van elk mogelijk gezichtspunt.

Diversiteit is een integraal onderdeel van ons doel in het bestaan.

Jouw doel in het leven omvat de ontwikkeling van je eigen potentieel, zodat je de meest unieke ‘jij’ kunt worden die mogelijk is. Het opkomende hartgerichte bewustzijn van vandaag betekent dat mensen de inspanningen van andere mensen zullen steunen, in plaats van er tegen te concurreren.

Naarmate het Nieuwe Realiteitsbewustzijn zich uitbreidt, zal het menselijk potentieel tot bloei komen op creatieve manieren die nooit eerder voor mogelijk werden gehouden. Je kunt denken aan God als een balans van Vader-Moeder God bewustzijn of gewoon verder gaan en denken aan het Oneindige Wezen als de ultieme staat van onveranderlijke perfectie. Hoe dan ook, onthoud dat het bewuste bewustzijn van de aanwezigheid van God slechts een gedachte verwijderd is.

Het is jouw concept van de aanwezigheid van God binnenin die de vlam van je creativiteit zal voeden en je zal helpen je unieke potentieel tot volledige en vreugdevolle manifestatie te brengen.

* Het grootste mysterie aller tijden in de spirituele filosofie is geweest, WAAROM het leven begon. Waarom, als God in de eerste plaats volmaakt was, schiep God het universum zodat levende wezens zich konden terugwerken naar een volmaaktheid die al bestond?

Het verhaal van een spirituele meester die eind jaren negentig overleed en vervolgens ‘voorbij het hiernamaals’ ging – verder dan waar ook op aarde – om juist dat antwoord terug te brengen, wordt verteld in het e-book, Discover Your Purpose in Life door Owen Waters

Owen Waters

Vertaling: Martien / wakkeremensen.org